søndag den 12. oktober 2014

På med Ja OG Nej-hatten til efteråret...

På med Ja- eller Nej-hatten?

Jeg har i den sene tid oplevet en del snak om "Ja" og "Nej" hatte og hvordan den ene udelukker den anden. Personligt kommer "min" jahat fra en tid hvor jeg var meget negativ og brokkede mig en hel del.. (Som vi alle gør) Det var der HELDIGVIS en kæreste der ikke var bleg for at påpege, hvorefter det gik op for mig, at jeg i virkeligheden selv bestemmer, om jeg vil leve et liv med brok og se udfordringer i alle situationer, eller om jeg vil leve et liv med en åben og imødekommende livsindstilling.. Derfor lavede jeg jahatten, som et humoristisk modspil til min kærestes observation.. 



Det viste sig faktisk at jeg blev et menneske med mere balance, flere succesoplevelser og ikke mindst kunne mine nærmeste omkring mig se en gladere person. Man kan kalde det Selvudvikling så tosset man vil. Men for mig var det et valg. Jeg VALGTE ikke at brokke mig. I det valg sagde jeg "Nej tak" til pessimisten.. Jeg sagde fra, tog nej hatten på



I virkeligheden handler det om at jonglere begge hatte på hver sin måde. Jeg bruger blot Jahatten som symbolet for hele denne terminologi.. Hatten er et valg og den eneste der kan træffe det valg for dig, er dig selv, så husk at lytte, mærke efter, også selvom strømmen og samfundet presser dig til andet. 

Når du f.eks. har vinterdepression SKAL du have nej hatten på, du skal sige fra overfor de ting der gør skade på dig og sige JA til Dig selv.. Har du pårørende der siger fra, så bebrejd dem ikke, men støt dem, for de gør det, som de føler er mest rigtigt.. Har hatten i virkeligheden ikke mere end én funktion?


Den triste tid kommer...for nogen...

Til efteråret vil der være stor fokus på Kasia Lilja's Mr. Yes! (Jahatten). Det er en svær tid for mange.. Jeg har selv i mange år været plaget af tristhed i de kolde og mørke måneder og det var blandt andet en af årsagerne til at jeg i sin tid lavede Ja-hatten.. Jeg har arbejdet meget med mig selv i de perioder for ikke at gå ned med depression og dermed arbejdet meget med "tankens kraft".. At være mere positiv tænkende og at tro mere på de gode ting i livet. Det har resulteret i mange succesoplevelser, så derfor er jahatten blevet et mere emotionelt symbol for mig, som dagligt minder mig om at jeg med egen vilje kan komme igennem selv de mest uløselige opgaver.. 
Efterårsperioden er derfor blevet noget jeg glæder mig til, fordi jeg ved, at jeg ikke længere bliver trist.. Desværre er der en del andre det gør det og det vil jeg gerne sætte fokus på. 

#NejTilVinterdepression Kampagnen på Instagram


Hvis du vil være med til at sprede budskabet om den positive tankegang i en periode der er hård for mange, så må du meget gerne bruge mine billeder af jahatten her eller fra min Instagram. Hashtag det gerne #kasialiljajahat - Og husk at mange der har det skidt i de mørke måneder som regel ikke taler om det, så vær åben overfor hinanden og lad være med at dømme, vi har alle ting vi slås med og ingen er overmennesker. Det handler bare om at give hinanden plads og jeg vil starte ved at gøre det på de sociale medier. 



Den seneste uge har Downtown Plus støttet kampagnen ved at sælge 50x70 plakater af Mr.Yes til 50% - der er få timer tilbage af dealen, så skynd dig hvis du vil have fat i dem. De kan købes hér.

Jeg håber I vil være med ❤️ /Kasia

Ingen kommentarer:

Send en kommentar