onsdag den 24. september 2014

Nej til vinterdepression

Mørke tider betyder mørke tanker

Sommeren er ovre og dagene bliver kortere og kortere. Vi er alle forberedte på de mørke dage. Vi er trætte, uoplagte og har mest lyst til at drikke te og se Netflix. Nogle mennesker takler de mørke og deprimerende måneder som om det stadig var sommer og overskuddet var uændret. 
Der er dog en hel del mennesker der i disse måneder, som vi går i møde, har det meget meget svært. De falder hurtigt ind i en meget sortseende periode, hvor alle udfordringer synes uløselige og tankerne omkring dem bliver mørkere og mørkere og mere og mere selvdestruktive. 

Jeg har i mange år selv været en af de mennesker. Efteråret var den mest deprimerende periode for mig og jeg anede ikke hvorfor - én ting var lysklar; hvert eneste efterår fik jeg nedtur, jeg var trist, træt og meget ked af det. Flere af gangene endte det med lykkepiller og andre former for antidepressive midler. 

Jeg har forsøgt at læse mig frem til hvad årsagen til vinterdepression er og kom frem til følgende (tekst er udlånt af Netdokter.dk) :

"Hvad er en vinterdepression?
Vinterdepression er kendetegnet ved, at tilstanden starter i efterårsmånederne og slutter i foråret. I vinterperioden bliver de pågældende mennesker først og fremmest energiløse, men også noget triste. De får en øget appetit med trang til søde sager, og søvnen øges.
Vinterdepression kan kendes fra almindelig tristhed dels ud fra symptomerne, dels fordi der er et karakteristisk mønster, som gentager sig år efter år. Det er meget almindeligt, at man først opdager mønstret, efter at det har gentaget sig i adskillige år.

Hvad er årsagen til vinterdepression?
  • Faldende lysmængde og faldende temperatur synes at være den umiddelbare årsag til udløsningen af vinterdepressionen.
  • De biologiske ændringer i hjernen, der medfører den vinterdepressive tilstand, er ikke kendte."

Altså er der endnu ikke fundet nogle klare og biologiske forklaringer på vinterdepression. I mine øjne tyder det også meget på, at der endnu ikke er forsket i "tankens kraft". Det at tro på og overbevise sig selv om, at alting bliver bedre og mere positivt.  

En usynlig lidelse ingen kender til

Nogle af jer har sikkert bemærket, at jeg har startet en kampagne imod vinterdepression på Instagram.
Jeg har mærket på egen krop hvad det vil sige at have en depression. Jeg har derfor også mærket hvor nemt det var for mig at skjule sygdommen for mine omgivelser i sin tid. Ihvertfald for en periode. Det har været utrolig hårdt og meget drænende, men det lykkedes. Dog gør det mig meget bekymret. Hvis JEG kunne have det så skidt uden at nogen opdagede det, så må det også betyde, at andre - måske nogen omkring mig, eller dig, kan have det sådan - uden at du ved det. Dét er skræmmende. For hvad skal vi dog gøre, når lidelsen i og for sig er "usynlig"? 

Tankens kraft

Det er et emne der der meget sårbart for mig selv og jeg synes derfor at der skal sættes meget mere fokus på det. 

I efteråret og vinterperioden generelt vil jeg personligt og erhvervsmæssigt sætte mere fokus på "Jahatten". Perioden er en svær tid for mange. Jeg har selv i mange år været plaget af tristhed i de kolde og mørke måneder og det var blandt andet en af årsagerne til at jeg i sin tid lavede Ja-hatten. 



Jeg har arbejdet meget med mig selv i de perioder for ikke at gå ned med depression og dermed arbejdet meget med "tankens kraft". At være mere positiv tænkende og at tro mere på de gode ting i livet. Det har resulteret i mange succesoplevelser, så derfor er jahatten blevet et mere emotionelt symbol for mig, som dagligt minder mig om at jeg med egen vilje kan komme igennem selv de mest uløselige opgaver. Hvis bare jeg indstiller mig på det. 

Jeg kan ikke forklare HVAD det er der sker rent biologisk, men jeg har erfaret, at en positiv, åben og imødekommende tankegang kan være medvirkende til at tiltrække, det jeg kalder, positive vibrationer. Du kan se på det som når to mennesker kaster en bold frem og tilbage mod hinanden. Den bold du kaster afsted, får du tilbage igen. Her er der så istedet tale om de tanker du udsender og de positive eller negative vibrationer rent energimæssigt, som de udløser. Hvis du tænker at dagen idag bliver god, så sætter du alle de gode vibrationer i spil og den "bold" der kommer tilbage mod dig er "den gode dag".
Det kan hurtigt blive noget "værre hippie-pis", som jeg ikke selv helt altid tror på, men når jeg kigger på fakta og egne erfaringer, er det 90 % af tiden spot on. Ihvertfald i mit liv.

Efterårsperioden er derfor blevet noget jeg glæder mig til, fordi jeg ved, at jeg ikke længere bliver trist. Desværre er der en del andre det gør det og det vil jeg gerne opfodre alle til at sætte fokus på. 

Husk at mange der har det skidt i de mørke måneder som regel ikke taler om det, så vær åben overfor hinanden og lad være med at dømme, vi har alle ting vi slås med og ingen er overmennesker. Det handler bare om at give hinanden plads og jeg vil starte ved at gøre det på de sociale medier.



#NejTakTilVinterDepression

Jeg har derfor startet en online kampagne på Instagram og Facebook, der bruger Jahatten som symbol for den opmærksomhed, jeg synes vi bør give området om vinterdepression og depression generelt.

Hvis du vil være med til at sprede budskabet om den positive tankegang i en periode der er hård for mange, så må du meget gerne bruge mine billeder af jahatten. Hashtag det gerne #kasialiljajahat og/eller #nejtaktilvinterdepression



Jeg håber I vil være med ❤️

/Kasia

(1000 tak til de af jer der deler jeres mest sårbare sider i forbindelse med kampagnen og endnu mere tak fordi I alle vil være med til at sprede mere positivitet på de sociale medier)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar