fredag den 17. januar 2014

Fuck, pis, lort møg, fisse-asparges....

Tourettes Syndro....FUCK!

De fleste mennesker joker med Tourettes Syndrom og forbinder det ofte med udbrud af skældsord i upassende kontekster - hvilket i sig selv egentligt er møg sjovt, for os som ikke lider af diagnosen.

Men hvad er det egentligt den sygdom handler om?

Det satte nogle tanker igang hos mig, da jeg midt i morgenkaffen så et klip omkring det nye TV2 program, hvor man oplever Cutfather i en helt ny rolle, når han optræder som mentor for en gruppe unge danskere, der lider af sygdommen Tourettes Syndrom.

Det første jeg tænkte var naturligvis, som alle andre ville gøre; hold kæft det er sjovt! Og så kom den dårlige samvittighed. Kan det virkeligt passe at jeg er så ignorant og overfladisk at jeg virkeligt synes det er sjovt, på andres bekostning?

Ved en nærmere undersøgelse og læsestof på nettet, fandt jeg ud af utrolig mange ting omkring diagnosen, hvilket har givet mig meget mere insigt og ikke mindst stor respekt for de mennesker, som er ramt af lidelsen;

Tourettes Syndrom er en kronisk lidelse, der også hedder Gilles de la Tourettes Syndrom og ses i form af ufrivillige bevægelser, ryk eller trækninger og i ved ufrivillige lyde. Sygdommen optræder ca. 4 gange så hyppigt hos drenge som hos piger.

Hvad er Tourettes syndrom

Tourettes Syndrom er karakteriseret ved forskellige motoriske tics og et eller flere vokale tics. Der er en tendens til, at de ufrivillige bevægelser og lyde tager til, når man er under pres. De motoriske og vokale tics kan give anledning til misforståelser, og tourette-børn kan stemples som uartige og dårligt opdragede.
Tourette skyldes en forstyrrelse i hjernens signalstoffer og er derfor en neurologisk lidelse. Det menes, at lidelsen kan skyldes arvelige faktorer.

Symptomer

De motoriske tics er ufrivillige muskelbevægelser såsom trækninger i øjne og ansigt, spjætten med lemmer og fx knækken med fingre. De vokale tics er utilsigtede lyde eller ord så som uartikulerede, pludselige lyde, såsom brummen, snøften, grynten eller hylen, men også som fx papegøjetale, hvor barnet eller den voksne gentager det, modparten siger.

Hvis det kun er tics, kaldes lidelsen simpel Tourette, men ved Tourette+ ses også andre symptomer fx DAMP, OCD samt tilbøjelige til at få vinterdepression eller Asperger syndrom.

(ovenstående er udlant af : http://www.psykisksaarbar.dk/subpage111.aspx )

Visuel formidling

Jeg følte mig inspireret til at tegne eller på en måde visualisere denne lidelse. Nedenstående plakat vil derfor være den første i en serie af adskillige diagnoser...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar